İnsan hayallerinin öldüğü gün ölürdü.
Bu dünya hassas bir kalbin yaşamasına izin vermeyecek kadar kötü bir yerdi.
Hiçbir olay tek bir nedene bağlanamaz. Olayların meydana gelişi birçok ana ve ara nedenlerin sonucudur.
İnsan düşlerinin öldüğü gün ölür der Yaşar Kemal.
Zweig, Birinci Dünya Savaşı'nı yaşadıktan sonra İkinci Dünya Savaşı'nı ne görmek ne de yaşamak istiyorum" demişti. Sadece demekle kalmadı, bu uğurda savaştı, mücadele verdi. Ve kaybetti. Savaşın başladığı an onun yenilgisinin ilanıydı. Kararı kesindi. Nasıl olacağını ise sevdiği ile birlikte yaşamına son veren şair Heinrich von Kleist'ten ilham aldı.
Her gölge, 1şığın bir çocuğudur ve sadece aydınlığı ve karanlığı, savaşı ve barışı, yükselişi ve çöküşü gören kişi hayatı gerçekten yaşamış sayılır."x
Daha özgür değil gelecek
Ayrılığın ışığında
Yaşam sevilmeyecek
Vazgeçmenin loşluğunda...
Ayrılığın ışığında
Yaşam sevilmeyecek
Vazgeçmenin loşluğunda...
Montaigne'in "En güzel ölüm gönüllü ölümdür.." fikri zihnine yerleşti. Zweig'ın hayatını sonlandırma kararı anlık bir depresyonla alınmış bir karar değildi.
Gidilecek tek bir yol vardı artık
fakat oradan da dönen olmuyordu."
-Stefan Zweig
fakat oradan da dönen olmuyordu."
-Stefan Zweig
İnsan kimsenin boyunduruğu altına girmemeliydi.
Hayallerin öldüğü gün..
Ruhu çoktan ölmüştü,
geriye öldürülecek yalnızca
bedeni kalmıştı."
-Stefan Zweig
geriye öldürülecek yalnızca
bedeni kalmıştı."
-Stefan Zweig
İnsan annesinin ölümüne şükreder mi? İşte o dönem insanlığın karanlığı bu duruma şükredecek seviyedeydi.
Eğer ölüyorum diye üzülseydin,
ölemezdim!"
-Stefan Zweig
ölemezdim!"
-Stefan Zweig
İçimin bir zamanlar ne kadar
ölü olduğunu asla bilmediler,
şimdi nasıl çiçek açtığımı da
asla anlamayacaklar."
- Stefan Zweig
ölü olduğunu asla bilmediler,
şimdi nasıl çiçek açtığımı da
asla anlamayacaklar."
- Stefan Zweig
Sigmund Freud, insanlığın kendisini daha iyi anlamasını sağlamıştır; daha iyi anlamasını diyorum, daha mutlu olmasın değil.
Sizin gibi genç bir kıza, böyle bir özveriyle istekleri anlayan ve hatta hisseden birine rastlamak hiç de kolay bir şey değil; genç bir insanla gerçek bir evlilik ümidine kapılmak,hatta bunu isteyebilmek için sanki çok yaşlıymışım, zamanın çok gerisindeymişim gibi bir korku var hep içimde.
Kimdim ki ben senin gözünde?
Yüzlercesi arasından sadece birisi
sonrasız sürüp giden bir zincirde
tek bir serüven halkası."
-Stefan Zweig
Yüzlercesi arasından sadece birisi
sonrasız sürüp giden bir zincirde
tek bir serüven halkası."
-Stefan Zweig
Bazen hiçbir suç işlemeseniz bile varoluşunuz bile onları rahatsız eder ve bu onlar için başlı başına bir suçtur.
Belki de insan her şeyi içine atmaktan
boğuluyordu zamanla.."
-Stefan Zweig
boğuluyordu zamanla.."
-Stefan Zweig